Stroomversnelling

0
510

Stroomversnelling

Dat de auto op fossiele brandstof eens het veld moet ruimen, is zo klaar als een klontje. Dat de transitie niet zonder problemen op gebied van beschikbaarheid van auto’s, laadpalen en mogelijk zelfs stroom zal verlopen, kun je ook voorspellen. Zoals het op de autotentoonstelling van Genève ook heel duidelijk werd dat de auto-industrie massaal inzet op elektrische mobiliteit. De verkiezing van de elektrische Jaguar I-PACE was de kers op de taart. De elektrificatie van mobiliteit raakt nu echt in een stroomversnelling.

Vrijwel alle autofabrikanten hebben op de show Genève een kijkje gegeven in de toekomst van de stekkerauto. Niet alleen als het om nieuwe modellen gaat, maar ook om de techniek. Een hele interessante ontwikkeling is de eerste grootschalige proef van de Renault Group met ‘bidirectioneel’ laden. Vijftien elektrische Renaults ZOE zullen gedurende dit jaar ingezet worden om dit ‘omkeerbaar laden’ te gaan testen. Ons land loopt in Europa voorop waar het om elektrisch rijden gaat en dus is het niet echt vreemd dat de test onlangs onder andere in ons land (Utrecht) van start is gegaan met een ecosysteem ontwikkeld door We Drive Solar. Koning Willem-Alexander was graag bereid het ecosysteem in de Domstad te openen. Andere landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken zullen volgen.

Kortgezegd komt het er bij ‘bidirectioneel’ laden op neer dat de batterij maximaal wordt opgeladen als het aanbod van elektriciteit groter is dan de vraag en dan vooral tijdens pieken in de productie van hernieuwbare energie. Maar de ZOE kan ook elektriciteit aan het stroomnet terug leveren als er pieken in het gebruik zijn. Ze dienen dus bij wijze van spreken als tijdelijk opslag van energie. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal van de lokale productie van hernieuwbare energie profiteren. Bijkomend voordeel is dat de kosten van de infrastructuur gereduceerd worden.

De volgende stap in elektrische mobiliteit is de auto op zonne-energie en de toekomst is dichterbij dan u denkt. Volgend jaar al zal het Nederlandse bedrijf Lightyear uit Helmond de eerste zonne-gezinsauto ter wereld met plaats voor de vijf personen op de markt brengen. Er komen twee versies met een actieradius van 400 of zelfs 800 kilometer!

Het is nooit saai in de autobranche, dat is wel duidelijk.

Hans van Sunder
Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com