Kia en Hyundai gaan elektrische bedrijfswagens ontwikkelen

0
94
(V.l.n.r. Edward Lee, EVP & Head of Hyundai Commercial Vehicle Business Division, Albert Biermann, President & Head of Research and Development Division for Hyundai Motor Group, Denis Sverdlov, CEO van Arrival, Avinash Rugoobur, CSO van Arrival.

Strategische samenwerking met startup Arrival

Kia en Hyundai gaan elektrische bedrijfswagens ontwikkelen

GOOI – Kia Motors Corporation en Hyundai Motor Company gaan 100 miljoen euro investeren in een nieuwe partnership met Arrival, een Engelse start-up die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van elektrische auto’s.

Doel van de deze samenwerking is om een nieuwe generatie kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens en andere logistieke producten op de markt te brengen voor onder meer deelautobedrijven en shuttlediensten. Het zogenaamde ‘schaalbare’ platform van Arrival vormt de basis voor verschillende soorten Purpose Built Vehicles die Kia en Hyundai samen willen ontwikkelen.

Hyundai Motor Group baas Albert Biermann en Denis Sverdlov, Chief Executive Officer van Arrival, tekenden het contract voor de investeringen en de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische voertuigen op het hoofdkantoor van Kia en Hyundai in Seoul. Van de totale investering draagt Hyundai 80 miljoen bij en Kia 20 miljoen. “De milieuvriendelijke voertuigmarkt in Europa zal naar verwachting snel groeien als gevolg van de introductie van strengere milieuregels,” zei Biermann. “Door het samen met Arrival ontwikkelen van elektrische bedrijfsvoertuigen, zijn we in staat om een concurrentievoordeel te behalen en geleidelijk ons leiderschap in de wereldwijde milieuvriendelijke voertuigmarkt te vestigen, met Europa op de voorgrond.”

Het in 2015 opgerichte Arrival heeft productievestigingen en R&D-centra in de VS, Duitsland, Tel Aviv, Rusland en het VK. De kracht van het bedrijf ligt in het ‘skateboardvoertuigplatform’ met een modulaire componentenstructuur, een kosteneffectieve basis met een batterijpakket, een elektromotor en aandrijflijncomponenten. Het platform is volledig schaalbaar voor meerdere voertuigtypen en kan worden gebruikt om de voertuigontwikkeling te versnellen om aan verschillende klantbehoeften te voldoen. Op dit moment voert Arrival pilots uit met meerdere logistieke bedrijven in Europa met bestelwagens die op hun platform zijn gebaseerd.

Met de snelle wereldwijde groei in online winkelen is het volume van lichte bedrijfswagens in stedelijke gebieden toegenomen. De vraag naar milieuvriendelijke bedrijfswagens zal naar verwachting blijven groeien naarmate de milieuregels strenger worden. Vanaf 2021 introduceert de EU de strengste voorschriften voor voertuigemissies ter wereld, waarbij de wagenparkbrede gemiddelde CO2-uitstoot van elke autofabrikant met ongeveer 27 procent moet worden verlaagd, van 130 g/km tot 95 g/km.

Het partnerschap met Arrival stelt Hyundai in staat om haar ‘Two-track’ strategie te versnellen en daarmee bedrijfswagens met elektrische of waterstofaandrijving op de markt te brengen. Om die strategie verder te ondersteunen, heeft Hyundai onlangs Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) opgericht, de joint venture tussen Hyundai en het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy.
Het doel is om tegen 2025 1.600 waterstofvrachtwagens naar Europa te hebben geëxporteerd. De eerste vrachtwagen op waterstof wordt nog deze maand ingezet als onderdeel van een Europese pilot.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here