Hans Blokzijl: verzamelaar van verzamelingen

    0
    92

    Hans Blokzijl van Bomencentrum Baarn

    Verzamelaar van verzamelingen

    In het weekend van 21 en 22 september worden voor de laatste keer dit jaar de uiterst succesvolle Skoj dagen in het Bomencentrum Nederland in Baarn gehouden. Eigenaar Hans Blokzijl laat dan opnieuw vol trots zijn unieke en zeldzame verzameling Volvo’s zien.

    Hans Blokzijl zat van jongs af aan in de groene wereld. Die van de bomen en de planten. Ging op 18-jarige leeftijd eerst naar de Middelbare tuinbouwschool in Boskoop. Stapte daarna over naar de Hogere tuinbouwschool en ging vervolgens naar Wageningen, waar hij zich helemaal toelegde op de bomenkennis en de toepassing van bomen in stad en landschappen. Niet een richting die je nu direct associeert met automobielen.

    Hans legt uit: ”Op de Middelbare tuinbouwschool, ik heb het nu over 1973, moest ik een buitenlandse stage van een maand volgen. Ik kon naar België, Duitsland of Engeland, maar ik ging naar Zweden. Daar was ik nog nooit geweest, maar het beviel mij uitstekend en het jaar daarop ging ik weer, maar toen voor twee maanden. Inmiddels ben ik er wel 500 keer geweest. Ben half Zweed, half Nederlander. Als jongen van 18 ben ik verliefd geworden op? Je raadt het al: de Zweedse vrouwen en…op de Volvo Kattenrug. Heb daar de leukste avonturen in beleefd en dacht ik ga er één kopen. Dat was een zogenaamde 444A, zo’n beetje het eerste model dat in 1947 in serie is geproduceerd en die ik nog steeds in mijn bezit heb.”

    Handel zit Hans in het bloed en hij houdt van gezelligheid. Dus wat deed hij. Hij reed in zijn Opel Ascona 2.0 liter met drie vrienden naar Zweden, kocht daar Kattenruggen en Duettes en met vier auto’s achter elkaar ging het terug naar Nederland. Zo heeft hij er 25 van zijn achttiende tot zijn vijfentwintigste gehaald. Toentertijd waren die auto’s er nog in overvloed en prettig geprijsd. Tegenwoordig is dat veel minder. ”Ik ben echt verliefd geworden op Zweden. Niet alleen op de vrouwen en auto’s, maar ook op de architectuur, de diversiteit, de natuur, de schoonheid. Het is gewoon een heel fijn land.”

    Verzamelaar

    Overigens verzamelt Blokzijl niet alleen Volvo’s. Zo heeft hij ook een collectie postzegels, vogels, Perzische tapijten, speldjes, sigarenbandjes, snuisterijen, modelauto’s en hij verzamelt ook gezellige mensen om zich heen. Niet tien, niet honderd, maar duizenden. Hij is, om het maar zo te zeggen, een verzamelaar van verzamelingen.
    Hij is vanaf 1973 bezig en dat gaat nog steeds door. ”Want een verzamelaar, althans ik, doet nooit wat weg”, grapt hij, maar wel met een serieuze ondertoon.
    Daar is zijn vrouw Annelies inmiddels ook wel achter, want iedere keer als hij weer een auto koopt – en vaak hoort ze dat pas achteraf – vraagt ze: ”Maar welke heb je dan weggedaan?” en voegt er dan aan toe: ”Maar je hebt er toch al zo één!” Hij dient haar dan van repliek met iets van: ”Nee schat, dat is een gele en dit is een groene!” Zo gaat het al 25 jaar.

    Skoj dagen

    De collectie van Blokzijl was tot voor kort niet toegankelijk voor het publiek, behalve voor groepen die in het Bomencentrum een bijeenkomst hadden. Vaak genoeg kreeg Blokzijl echter aanvragen voor een rondleiding. Dus besloot hij december vorig jaar om zijn Swedish Collection in 2019 tien dagen voor het publiek open te stellen.

    Hij gaf er de naam Skoj dagen aan. Skoj is Zweeds voor plezier en gezelligheid en dat is precies wat de bezoekers op deze dagen geboden wordt. Niet voor niets waren er bij de vorige twee edities elke keer meer dan 1.000 bezoekers. Op 21 en 22 september gaan de deuren weer los tussen 10.00 en 16.00 uur en het thema is Kattenruggen en Amazones. Bovendien bestaat de mogelijkheid om door het prachtige park van het Bomencentrum, dat in 1995 geopend is, te wandelen.
    Dit zijn overigens de laatste Skoj dagen van dit jaar, want die van november gaan niet door.

    Collectie

    Blokzijls collectie bestaat nu uit ruim 120 auto’s, niet alleen maar Volvo’s, al zijn die ruim in de meerderheid. Volgens velen is dit de grootste Volvo collectie ter wereld in privébezit. Het zijn allemaal speciale modellen, waar een bijzonder, grappig of leuk verhaal aan vastzit. Geen standaardauto’s dus en ze zijn zeer de moeite waard om te bewonderen.
    Tijdens mijn privé rondleiding viel direct een tot 6,20 meter verlengde Volvo S80 met AA-kenteken op, die van het Koninklijk huis is geweest. Daar achter een eveneens verlengde Volvo 960, die het Zweedse Koningshuis toebehoorde. Heel bijzonder is ook de Zweedse 445 Ambulance met plaats voor een brancard en stoeltje daarnaast voor de verpleegster.
    Of wat te denken van een Volvo 480 Turbo Automaat voor de Amerikaanse markt met maar 85 kilometer op de teller of een C30 waar helemaal niet mee gereden is. Heel zeldzaam (er zijn er maar twee van gemakt) is de 760 Cabriolet uit 1983 van carrosseriebouwer Mellberg. Of een helemaal complete brandweerauto met nevel blusinstallatie.
    In een stellage vallen ook direct zes twintig centimeter (normaal was 15 centimeter) verlengde Volvo’s 760 GLE op uit de voormalige DDR, waar partijleider Erich Honecker en zijn gevolg tussen 1981 en 1989 mee werden vervoerd. Die ontdekte Blokzijl in 2005 in een loods in Berlijn.

    Hans van Sunder

    Foto’s

    Hans Blokzijl tussen zijn parafernalia.

    De zes DDR Volvo’s nemen een prominente plaats in.

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Please enter your comment!
    Please enter your name here