BPM flink gestegen

0
552

BPM flink gestegen

GOOI – De gemiddelde BPM-belasting op nieuwe benzineauto’s is sinds 2012, tegen de afspraak in, met meer dan de helft gestegen. Die BPM op diesels steegs zelfs met meer dan 80 procent. Tot deze conclusie komt RAI Vereniging na een analyse van de verkoopcijfers van nieuwe personenauto’s in de periode tussen 2012 en 2018.

Er was met de overheid echter afgesproken dat de BPM zou dalen en de branchevereniging wil dan ook dat het belastingstelsel voor personenauto’s wordt aangepast. In 2012 bedroeg de gemiddelde BPM op een benzineauto namelijk 2.967 euro en die was in 2018 gestegen tot 4.643 euro. Bij de diesels is de stijging nog groter. In 2012 werd gemiddeld 4.857 euro BPM betaald en dat was in 2018 maar liefst 8.876 euro.
Bovendien heeft de nieuwe Europese emissietest (WLTP) ervoor gezorgd dat de BPM nog verder omhoog ging, omdat deze is gekoppeld aan de CO2-uitstoot en de WLTP-test een meer realistischer, dus hoger verbruik oplevert.

Volgens RAI Vereniging, bij monde van voorzitter Steven van Eijck, heeft de gestegen BPM er ook voor gezorgd dat steeds meer mensen een gebruikte auto kopen (bijna 1,9 miljoen in 2018) en dat is slecht voor de CO2-uitstoot. De branchevereniging zou graag zien dat het huidige belastingstelsel wordt gewijzigd en vindt het Klimaatakkoord een mooi moment om over te schakelen op een systeem van betalen naar gebruik. Dat kan een flinke CO2-besparing opleveren.

Foto: Steven van Eijck: ”Belastingstelsel personenauto’s moet op de schop.”