Zoekmachines zorgen vaak voor kwalitatief verkeer naar de website. Zeker wanneer dit gebeurt als men zoekt naar specifieke producten, diensten of oplossingen. Het is daarom de wens van veel ondernemers om met hun website zo snel mogelijk bovenaan de zoekresultaten te staan.
De snelste manier om dit te bewerkstelligen is met betaalde zoekcampagnes, ook wel SEA-campagnes genoemd. De meest bekende zoekcampagnes zijn Google Ads (voorheen AdWords). In 2019 was Google met 95% de meest gebruikte zoekmachine van Nederland, waardoor dit de meest efficiënte zoekmachine is om op te focussen. Google Ads zijn de eerste 4 zoekresultaten bovenaan de zoekmachine, die te herkennen zijn aan de tekst ”Advertentie”. Door het inzetten van deze campagnes, zorg je ervoor dat je als bedrijf met advertenties bovenaan de zoekresultaten staat met elk gewenst zoekwoord, in elke regio.
Zijn er nog andere voordelen van het inzetten van Google Ads naast het enkel bovenaan de zoekresultaten staan? Jazeker! Zie hier een aantal voordelen op een rij:
• Je bespaart veel tijd doordat je binnen een dag bovenaan kan staan. Interessant voor bestaande bedrijven, maar cruciaal voor nieuwe websites. Deze laatste hebben doorgaans een langere tijd nodig om “gratis” gevonden te worden
• Het is mogelijk om zoekwoorden op te geven waar je juist niet op gevonden wilt worden, ook wel uit-
sluitings-zoekwoorden (bijv. Gratis, vacature, voorbeeld etc.). Op deze manier verhoog je de kwaliteit naar je website en betaal je enkel voor hoge kwaliteit verkeer.
• Het resultaat is direct te meten. Omdat je heel specifiek betaalt voor verkeer naar je website, is het door goed doelen te meten, heel nauwkeurig in kaart te brengen wat de campagnes opleveren. Dit kan zelfs tot cent-niveau!
• Op postcode niveau adverteren
• Het dagbudget is variabel, zelf te bepalen en aan te passen op elk moment. Hiermee bepaal je zelf welk marketingbudget je inzet
• Zelf bepalen op welk tijdstip je zichtbaar bent
• Concurrentie voor zijn. Het inzetten van Google Ads voorkomt dat een concurrent een positie boven je eigen site heeft, wanneer men zoekt op je bedrijfsnaam. Iets wat veel gebeurt. En ga zo maar door.
Online vindbaar en zichtbaar zijn door middel van Google Ads
Omdat er binnen Google Ads enorm veel verschillende advertentiemogelijkheden zijn, elk met eigen doelstellingen of middelen, hebben wij ons in dit artikel toe gespitst op de zoekcampagnes. Waarbij we ons eigen bedrijf als voorbeeld hebben genomen. Wat is met Google Ads nog meer mogelijk dan zoekcampagnes? Google Ads is kort gezegd het advertentieplatform van Google. Adverteren is mogelijk voor alle type websites en de daarbij behorende doelstellingen bijvoorbeeld: meer bekendheid, meer leads of meer verkopen.
film die nieuw is uit te lichten. Hiervoor is het inzetten van push-campagnes in de vorm van banners of video erg interessant.
Hassan Bai Kamara
SEA-specialist www.sensmarketing.nl