Winkelen op afspraak: zo pak je dat aan

0
473

GOOI – De winkeldeur mag voorzichtig weer open. Onder strikte voorwaarden zijn klanten vanaf 3 maart welkom. Welke voorwaarden zijn dit en hoe kun je je voorbereiden op winkelen op afspraak?

Sinds 10 februari mochten winkels weer open voor ‘click & collect’. Vanaf 3 maart komt daar een nieuwe mogelijkheid bij: winkelen op afspraak. Klanten mogen winkelen, mits ze van tevoren een afspraak maken en jij je als winkelier aan de voorwaarden houdt. Winkelen op afspraak geldt voor alle niet-essentiële winkels, van meubelboulevards en autoshowrooms tot winkels in de winkelstraten.

Voorwaarden

Om je klanten winkelen op afspraak te kunnen bieden, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

– Werken met tijdslots: klanten reserveren telefonisch of online een tijdslot, minimaal 4 uur van tevoren. Dit tijdslot duurt minimaal 10 minuten. Uiteraard ben je als winkelier vrij om langere tijdslots aan te bieden, maar niet meer dan 6 keer per uur. Stuur je klanten een bevestiging van de afspraak met daarin praktische informatie voor een soepel winkelbezoek.

– Maximum aantal klanten: je mag maximaal 2 klanten tegelijkertijd in de winkel hebben. Kinderen tot 12 jaar worden niet geteld als klant. Heb je meerdere verdiepingen? Dan geldt het maximum van 2 klanten per verdieping.

– Veilig en vlot winkelen: als winkelier ben je verantwoordelijk voor het naleven van de corona-maatregelen. Dat betekent dat iedereen 1,5 meter afstand houdt en een mondkapje draagt. Betalingen verlopen zoveel mogelijk contactloos.

Winkeliers zijn verplicht zich te houden aan de coronamaatregelen, maar het biedt tenminste weer de mogelijkheid om te werken aan klantenbinding.

Je kunt met al je vragen over corona terecht bij het KVK Coronaloket (www.kvk.nl/corona/).