Turbulente tijden Tesla

0
8

Turbulente tijden Tesla

Op 1 oktober kreeg ik een app van een trots nichtje. Ze had net haar nieuwe Tesla Model 3 opgehaald. Ze stuurde ook een foto mee van het enorme parkeerterrein waar ze haar auto had opgepikt. Ze moest zich bij een balie melden, de papieren in orde maken, kreeg de sleutel en de mededeling: ”In die rij moet uw auto ergens staan.” Dat is bij mijn dealer wel anders. Dan is de aflevering van een nieuwe auto nog gewoon een klein feestje en krijg je een taart of bos bloemen mee naar huis.

Het zijn andere tijden, zullen we maar zeggen. Turbulente tijden. Zeker voor Tesla. Met dank aan de op 1 januari te wijzigen bijtellingsregeling (elektrische auto’s gaan van 4 naar 8 %) is de betaalbare Model 3 van Tesla niet aan te slepen. Op donderdag 3 oktober culmineerde dat in een ongekend hoogtepunt. Op die dag werden er maar liefst 526 Models 3 afgeleverd. Gevolgd op vrijdag door het nieuws op het NOS Journaal dat nu al zeker is dat de Model 3 dit jaar het best verkochte automodel van ons land zal worden. Tot en met september zijn er op de kop af 13.587 exemplaren op kenteken gezet. De Model 3 heeft een onoverbrugbaar gat geslagen met de nummers twee (Volkswagen Polo: 9.328) en drie (Ford Focus: 8.327 ).

Maar dit succes heeft ook een schaduwzijde. Op maandag 30 september kwam Tesla bij het consumentenprogramma Radar namelijk nogal negatief in het nieuws. Aan het woord een man die in een peperdure Model X rijdt, die niet alleen tussentijds flink goedkoper was geworden, maar waar de voorbanden na 30.000 kilometer al tot op de draad versleten waren. Problemen met de voorwielophanging. Datzelfde verhaal kreeg ik te horen op de parkeerplaats van de golfclub, toen ik mijn Mercedes EQC testauto naast een Model X parkeerde en de eigenaar mij aansprak. Ook over de aftersales waren de bij Radar geïnterviewde Tesla-rijders niet bijster tevreden. Er is een chronisch te kort aan onderdelen.
Het is te hopen dat Tesla de zaken snel op de rit krijgt, want anders is het succes van korte duur. Zakelijke rijders zijn namelijk nogal kritisch en niet zo merkentrouw.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here