Test zakenauto nouvelle Peugeot 308, een klasse hoger

0
85

Test zakenauto  nouvelle Peugeot 308, een klasse hoger

Gooi- De Peugeot 308 is een waar succesnummer. Een interessante middenklasser met – destijds – flinke bijtellingvoordelen voor de zakelijker rijder. In zijn kersverse en geheel nieuw ontwikkelde generatie scoor je dát voordeel helaas niet meer, maar in alle andere opzichten is het een auto in een hogere zakenautoklasse.

Wie herinnert zich niet die run op de Peugeot 308 diesel? Zes zeven jaar geleden waren ze niet aan te slepen, omdat je zelfs op ruime stationwagen de 14 procent pretbijtelling pakte. Niet de stilste auto, maar verder had hij veel te bieden. In het topjaar was hij zelfs de meest verkochte auto van ons land: dik 29 duizend afgeleverd. Zes keer meer dan eerdere jaren! Het duizelde Peugeot…

Verplaatsen we de focus naar het heden. De 1.5 BlueHDI staat voor de vorm in de brochures, want diesels zijn – terecht of onterecht – uit de gratie. No worries, want die rol wordt letterlijk en figuurlijk stilletjes en soepel overgenomen door geavanceerde PHEV oplaadbare hybride modellen.

Natuurlijk zijn er ook interessante versie met minder uitbundige technologie en zonder dat 12 kWh accupakket. Maar het heeft absoluut zijn aantrekkingskracht dat de 308 Hybrid tot 60 kilometer elektrisch kan rijden en woonwerk-verkeer afdekt. Bovendien is zijn WLTP-score van 25 gram CO2 wel zo prettig als je MVO-boekhouding scherp wordt bekeken door opdrachtgevers. Of je eigen bedrijf.

Geheel nieuw

Deze 308 is zeker niet zo’n auto die even een lekkere opfrisser kreeg. Je moet twee keer kijken om hem als 308 te herkennen. Vooral van voren heeft hij een hypermoderne, hoogwaardige en ietwat gedurfde stijl met het nieuwe ‘gezicht’ van het merk. Deze Peugeot bijt zeker in de grotere SW-versie naar de premium merken. Herkennen we ook een zweem van Italiaanse designbolides van bijvoorbeeld Alfa Romeo?

Er rijden als gezegd vele tienduizenden 308’s in ons land rond, dus is dit een mooi moment voor Peugeot om stevig op de trom te roffelen. Tijd voor een mooi voorstel door de dealer of leasemaatschappij. Even afgezien van de natuurlijk gestaag ‘geëvolueerde’ startprijs van 27.790 euro heeft hij – de auto – sterke kaarten in handen.

Het is een heel andere auto geworden zelfs. Van dak tot wielen vers ontwikkeld en met een nieuwe technische basis, waar op termijn trouwens ook de toekomstige Opel Astra op komt te staan. Van buiten en van binnen heeft de nouvelle 308 een nieuwe aanpak met karakteristieke uitstraling. Spannender en onderscheidend binnen de Franse modellenlijn. Representatief zonder dat je de ‘waar doe je dat van’ vraag bij relaties oproept.

Langere auto

Die dynamische look wordt versterkt door veranderde afmetingen. De hatchback groeide en kreeg een sportievere daklijn, zonder dat die het zitcomfort achterin hindert trouwens. De verder uit elkaar geschoven wielen – lange wielbasis – scheppen de centimeters voor een ruimer opgezette cabine. Ook met een lengte van pakweg 1 meter 85 zit je op de achterbank heel behoorlijk. De langer gerekte vormen bieden een flinke bagageruimte (412 liter).

Daar gooit de nog een slag grotere SW-versie nog scheppen bovenop. Zijn enorme kofferruimte van 608 liter kon wel eens een record in zijn segment betekenen. Ideaal als je zakelijk of in de gezinsvakantie een boel te vervoeren hebt. Nu we toch in de auto vertoeven: het hele interieur biedt zelfs meer innovatie dan de buitenkant. Het grote digitale meterpaneel, een kloek infotainmentscherm en een kek extra bedieningspaneeltje liggen prominent in het zicht.

Ook de meters, want ook deze Peugeot heeft de i-Cockpit met dat typische afgeplatte stuur. Je kijkt over je stuur heen naar de meters en hebt extra ‘levensruimte’ boven je benen. Handig bij het instappen. De bediening is al ven ergonomisch. Slim geplaatste stuurknopjes, het brede aanraakbeeldscherm en extra toetsen daaronder. Het oogt allemaal speels met een snufje sciencefiction, al ben ik zelf niet zo dol op de optionele 3D-meters in het instrumentarium Diepte? Moet je van houden….

Ook met het zitcomfort is weinig mis. Leg je de lat nog wat hoger, dan kun je AGR-gezondheidsstoelen bestellen. Met een beetje hulp van zustermerk Opel, dat op dat gebied al jaren toonaangevend is.

Maatwerk in comfort

Vanzelfsprekend is het belangrijkste verschil tussen hatchback en SW de grote stap in de beschikbare ruimte. Toch gaat dat verhaal verder, want er zijn ook karakterverschillen. De stationwagenversie legt de nadruk op allround rijcomfort. De hatchback voelt een toefje dynamischer aan en lijkt met name steviger geveerd. Dat laatste komt vooral goed tot zijn recht als je een hatchback met oplaadbaar hybride techniek bestelt. Razendsnel!

Onder de motorkap is er ruim keuze aan benzinemotoren. Startpunt zijn de heel verdienstelijk rijdende en beproefde driecilinderversies 110 en 130 pk PureTech met zes versnellingen. Door hun koppel zijn die aardig soepel. De beide dubbelgespierde (180 pk en 225 pk) PHEV oplaadbare hybrideversies leggen de lat als gezegd duidelijk hoger. Met hun achtversnellingsautomaat rijden ze soepel en nemen enorme stappen.

Met hun volledig elektrische actieradius van pakweg vijftig tot zestig kilometer hebben ze naast de pret bij dagelijks gebruik ook praktisch echt wat extra’s te bieden. Elektrisch zoevend in en om de stad met name. Helaas schiet zo’n PHEV qua bijtelling tegenwoordig niet op, maar het blijft een interessante optie voor de zakenrijder.

Prijzen

Als je het 308-aanbod in detail verkent ontdek je een complete en hightech uitrusting en als je wilt ook een uitstekend klinkende Focal geluidsinstallatie. Prijzen vanaf 27.790 euro, de SW heb je vanaf 29 mille en een PHEV-oplaadbare versie van de SW is er vanaf ruim 35 mille. Een auto met technische ‘inhoud’ en gevoel voor stijl.