Ondernemer, let op je zaak

0
77

 

Terug bij af? Of staan we voor de grote verandering?

We hebben maar net het groene licht om weer naar kantoor te gaan en in het algemeen vrijer te bewegen. Logisch dat ‘we’ van teruggekregen vrijheden willen genieten. Helaas allemaal tegelijk kennelijk, getuige grote koppen over recordfiles. Al hebben die ook wel een zeker komkommertijdgehalte.

Je mag het met een korrel zout nemen. Geloof me: 500 kilometer ochtendfile blijft balen, maar is peanuts in vergelijking met duizend die wel vaker voorkomt en de moeder aller sneeuw ochtendspitsen met ruim vierduizend kilometer van een aantal jaren geleden.

Het bekt lekker, dus kranten en talkshows stonden bol rond de kwestie ‘Hebben we dan niets geleerd?’ Terechte vraag, maar stel die niet op het moment dat automobilisten weer de wei in dartelen. Mensen zijn blij collega’s te mogen zien en doen dat niet voor de lol.

Dan toch maar liever de feiten. In het recent gepresenteerde Nationaal Zakelijk Mobiliteitsonderzoek wordt glashelder dat er tussen onze oren wel degelijk veel is veranderd. Bij de uitreiking van de Zakenauto van het Jaar 2022 (gefeliciteerd Kia!) gaf specialist Eric Vousten van VMS-Insight een gedetailleerde blik op de mobiliteit nu en in de komende tijd. Na corona, zogezegd.

Intrigerende informatie. Heel veel meer mensen dan voorheen werken momenteel helemaal of deels thuis en denken dat komend jaar vol te houden: 85 procent van de automobilisten zelfs. Als ze toch in de auto stappen wordt dat veel vaker buiten spitstijd. Over een jaar verwachten woonwerkreizigers twee van de vijf dagen thuis te werken. Een verdubbeling!

Nog zo’n intrigerende trend is de veranderende rol van de auto van de zaak. Dat fenomeen blijft en natuurlijk richt de aandacht zich dan nadrukkelijk op elektrisch rijden. Maar er is tegelijkertijd een spectaculaire omslag naar een ‘mobiliteitsbudget’ voor je mensen. Zodat die zelf bepalen hoe ze reizen. Steeds vaker een gekochte of private leaseauto. Bedrijven en mensen zeggen in het onderzoek dat binnen drie jaar een op de drie werknemers zijn eigen mobiliteitsboontjes dopt. Bijna vijf keer zoveel als nu.

Lessen voor de autowereld?  Absoluut, want naar verwachting gaat de bedrijvigheid met name bij IT, industrie en zakelijke dienstverlening verrassend rap groeien. Er komen dus heel veel potentiële klanten bij met een maandelijks mobiliteitsbudget. Die zelf de keuzes maken en individueel benaderbaar zijn. Een snelgroeiende visvijver.

Worden autotesten opeens nog een stuk belangrijker, denk ik dan snaaks…