Rijden met Peugeot 3008 Hybrid 225 Allure

0
18

Succesvolle Symbiose

Nieuwe plug-in hybrides worden op dit moment aan de lopende band gelanceerd. Nog los van
elektrische modellen, zoals de e-208 en e-2008, doet Peugeot ook aan die hype mee. Met bijvoorbeeld de 3008 Hybrid en de Hybrid4. Maar eerst wil ik de 3008 Hybrid aan u voorstellen.

De Hybrid is uitsluitend als Allure leverbaar en kost 45.160 euro. Prijs geteste uitvoering: 47.010 euro.

Mede dankzij zijn markante design is de 3008 tot Auto van het Jaar 2017 verkozen. Hij gaat nu bijna vier jaar mee en nog steeds is het ontwerp onderscheidend en sterk. De Hybrid is te herkennen aan het Hybrid logo, twee tankopeningen (rechtsachter voor benzine en linksvoor voor stroom) en als je elektrisch rijdt brandt onder de binnenspiegel een cyaankleurig Led-lampje.

Ook het interieur ziet er vertrouwd uit met de i-Cockpit en het kleine multifunctionele stuurwiel, pianotoetsbediening en een op een tablet lijkend multimediasysteem, dat specifiek voor de 3008 Hybrid is uitgebreid met functies zoals elektrische actieradius, vermogensmeter, energiestromen, informatie over benzine- en stroomverbruik, locaties van laadpunten en de e-Save functie. Het digitale instrumentarium kun je heel simpel aanpassen.
Voorin zit je prima, maar op de achterbank is de (been)ruimte beperkt. Ook lever je bagageruimte in. Heeft de gewone 3008 nog 520 tot 1.482 liter laadvolume, de Hybrid komt niet verder dan 395 tot 1.357 liter.

Bewust

De aandrijflijn van de 3008 Hybrid bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 133 kW/180 pk en 300 Nm en een elektromotor van 81 kW/110 pk en 320 Nm. Dat levert een systeemvermogen op van 165 kW/225 pk en 360 Nm koppel. Standaard een 8-traps automaat. De topsnelheid is gelijk aan het systeemvermogen, namelijk 225 km/uur (elektrisch 135 km/uur) en de sprint van 0 naar 100 km/uur vergt slechts 8,7 seconden. Bij een plug-in hybride is dat van ondergeschikt belang. Het is de vraag hoeveel benzine je kunt besparen. Iedere keer waar mogelijk de batterijen (13,2 kWh) opladen en (milieu)bewust rijden loont. Ik heb in de testweek iets meer in de stad en op binnenwegen dan op snelwegen gereden en dat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1 op 58,8 (!). WLTP-verbruik is overigens 1,4 l/100 km (1 op 71,4)
Volgens WLTP kun je tot 50 kilometer puur elektrisch rijden. In mijn geval schommelde dat rond de 40 kilometer. Opladen aan een openbare laadpaal neemt een kleine twee uur (7 kWh) in beslag.
In Hybrid-stand vindt er een slim samenspel tussen benzine- en elektromotor plaats. Daar merk je weinig van. Je moet goed luisteren wil je het overschakelen horen. Als je niet te gek doet, blijft de benzinemotor mooi op de achtergrond.

Zwaarder

De Hybrid is behoorlijk zwaarder dan de PureTech 130. Die weegt leeg nog geen 1.300 kilo en de Hybrid door de elektromotor en accu’s 1755 kilo. Dat extra gewicht heeft niet heel veel invloed op de rijeigenschappen, al merk je het wel. Maar nog steeds is de 3008 Hybrid een heerlijk rijdende auto. Geen superzacht afgesteld onderstel, maar een mooie balans tussen rijcomfort en sportieve wegligging. In bochten licht onderstuurd, op hoge snelheid stabiel en betrouwbaar. Dat zijn de remmen ook en het pakket veiligheidsvoorzieningen laat weinig te wensen over.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here