Rijden met Ford Puma ST-Line X First Edition

0
1024

Puike Puma

Dat de markt van met name compacte crossovers/SUV’s is booming en dus wil niemand de boot missen. Ook Ford niet. De EcoSport is geen groot succes, maar met de nieuwe Puma ziet de wereld er ineens heel anders uit.

Eind jaren ’90 had Ford ook al een Puma. Dat was toen een kleine coupé. Nu dus een aantrekkelijk gelijnde crossover. Als basis dient de Fiesta.

Ford levert de Puma uitsluitend met de 1.0 EcoBoost benzinemotor met mild-hybrid techniek met of 92 kW/125 pk of 114 kW/155 pk. Die laatste motor lag in de door mij gereden Puma ST-Line X First Edition. Prijs 33.845 euro. Opties: Lucid Red metallic lak (1.000 euro) en Winter Pack (650 euro). Prijzen van de Puma beginnen bij 26.900 euro voor de Titanium met 92 kW/125 pk motor.

Sprankelend

De Puma ziet er sprankelend en dynamisch uit. De daklijn loopt na de B-stijl behoorlijk af. De achterste zijruiten zijn, door de iets oplopende taillelijn, aan de kleine kant. De standaard op de ST-Line X First Edition gemonteerde 18-inch lichtmetalen wielen maken hem nog net wat krachtiger.

Verrassingsbox

De Puma deelt ook een flink deel van het interieur met de Fiesta, met als grote verschil dat vanaf de ST-Line een digitaal instrumentarium standaard is. De ST-Line X First Edition is werkelijk van alle gemakken voorzien met deels leren bekleding met rode stiksels en een superieure B&O geluidsinstallatie. De bedieningsknoppen zijn overzichtelijk geclusterd.
De standaard sportstoelen bieden veel steun, maar de zitting is voor mensen zoals ik (1,90 meter) aan de korte kant. Hoewel de Puma een bijna decimeter langere wielbasis dan de Fiesta heeft, valt de ruimte op de achterbank wat tegen. Door de aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin ook beperkt.
Daarentegen is de laadruimte door de ‘verrassingsbox’ (Megabox) opvallend groot met 456 liter. Onder de laadvloer een bak met een inhoud van maar liefst 80 liter. Daar kun je je vieze spullen in opbergen. Schoonmaken is een peulenschil. Even een natte doek erover en als je de aftapplug verwijdert, loopt het vuile water zo weg. Maximaal heb je 1.161 liter laadvolume.

Hulp

De mild-hybrid technologie bestaat uit een geïntegreerde startmotor/dynamo (BISG) van 11,5 kW, die als elektrische hulpmotor fungeert. Die slaat remenergie op om die energie bij accelereren weer af te geven. Dat bespaart brandstof.
De 1.0 EcoBoost driecilinder benzinemotor levert 114 kW/155 pk en 190 Nm en is gekoppeld aan een prima schakelende zesversnellingsbak. Vooral tijdens fel optrekken hoor je goed dat het om een driecilinder gaat. Storend wordt het nooit. De Puma haalt met deze motor een top van 200 km/uur en sprint in 9,0 seconden van 0 naar 100 km/uur.
Ford claimt een brandstofreductie van 9 procent dankzij het mild-hybrid systeem. Een slokop is de motor dan ook niet, ondanks een pittige rijstijl. Van de beloofde 1 op 17,9 (WLTP met 18-inch wielen) blijft 1 op 14,3 over.

Feestje

De Puma bevestigt Forduitstekende reputatie waar het om de rijeigenschappen gaat. Sterker nog: het is echt een feestje om in deze dynamische crossover te rijden. Hij stuurt messcherp, helt ondanks zijn hogere opbouw nauwelijks over in bochten, is maar licht onderstuurd en van zijwindgevoeligheid heeft hij nog nooit gehoord. Heerlijk.
Wat ook fijn is, is dat je de auto met behulp van Drive Mode kunt rijden in de modi Normal, Eco, Sport, Slippery en Trail. Bij de afstelling van het onderstel is een uitstekende modus gevonden tussen rijcomfort en sportieve aspiraties.
En de veiligheidsuitrusting, zeker van de door mij gereden ST-Line X First Edition, is voor een auto uit deze klasse ongekend.