Ondernemer, let op je zaak

0
13

We zijn sinds de lancering van het merk Tesla binnen een jaar of tien aardig gewend geraakt aan elektrisch rijden. Een op de tien verkochte auto’s is nu een ‘batterij elektrisch voertuig’, zoals ze van overheidswege dan zo mooi heten. In het begin van dit jaar zakte de belangstelling om voor de hand liggende redenen wat in, maar inmiddels komen ook dié verkopen weer op stoom. Of op spanning, beter gezegd.

In mijn dagelijkse werk als mobiliteitsjournalist draaien presentaties voor het overgrote deel over nieuwe elektrische modellen. Toch moet je het allemaal in perspectief blijven zien. De tweehonderdduizend EV’s op de weg vormen maar een blip op de radar van de totale vloot van negen miljoen auto’s in ons land.

Je kunt dus een beetje in slaap gesust worden. Onder het motto: het zal mijn tijd wel duren. Dat kon wel eens een heel kostbare fout blijken. Binnen vier, vijf jaar zal de wereld van de mobiliteit er absoluut heel anders uitzien. Tientallen steden gaan hun toegang beperken en als rijder van een ICE (verbrandingsmotor) model krijg je te maken met een ontmoedigingsbeleid in de vorm van extra auto- en parkeerbelastingen.

De gemiddelde auto kent een levensloop van zeventien jaar, dus hou er als ondernemer rekening mee dat de panelen richting 2025 en zéker 2030 enorm zullen verschuiven. Dan wil je niet met de verkeerde auto zitten! Een grote coalitie van grote belangenorganisaties en -verenigingen zet momenteel in op nieuwe autobelastingen en stimuleringsregelingen, zodat die transitie voor ‘ons’ efficiënt en pijnloos kan verlopen. Hopelijk kan die coalitie van Natuur&Milieu, ANWB, Bovag, RAI Vereniging en VNA onze overheid tijdig wakker schudden.

Intussen bewijst de zakenauto-test op deze pagina’s dat elektrisch rijden zeker ook een pretfactor heeft: de Mustang Mach-E. Even wennen, dat wel…

Rob van Ginneken
Autojournalist Gooizaken

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here