Nieuwe (niet) normaal

0
480

Het nieuwe normaal, social distancing en 1,5-meter samenleving, ze domineren nog steeds het nieuws, ondanks dat het voorzichtig de goede kant op lijkt te gaan met de coronacrisis. Niets is meer normaal. Het nieuwe normaal is niet normaal, maar wen er maar aan.

De hele wereld strijd tegen het coronavirus en de economische gevolgen daarvan. Het is gewoonweg niet echt goed te bevatten wat er allemaal aan de hand is. Wat er nu gebeurt heeft een ongekend effect op onze toekomst. Hoe gaan we naar ons werk, hoe werken we, hoe gaan we uit, hoe op vakantie? Zolang er nog geen vaccin tegen COVID-19 is, blijft de samenleving ontwricht. Moeten we leven volgens het nieuwe (niet) normaal.

Kijk ik naar mijn eigen vakgebied, dan zijn daar de gevolgen desastreus. Autofabrieken sloten tijdelijk en gaan nu gelukkig langzaamaan weer open. Maar voor wie worden de nieuwe auto’s geproduceerd? De autoverkoop is dramatisch ingestort. In de maand april vonden in Europa 270.682 nieuwe auto’s hun weg naar een klant. Normaliter worden er in die maand meer dan een miljoen verkocht. In Italië daalde de afzet met 97,6 procent en in Spanje (- 96,5 %) en Frankrijk (- 88 %) was het bijna net zo slecht. In ons land bleef de schade ‘beperkt’ tot een daling van 53 procent. Dit kan niet lang zo doorgaan.

Zolang de pandemie voortduurt moeten we veilige manieren vinden om de economie weer op te starten en draaiende te houden. Blijven we, net als nu, vaker thuiswerken. Kunnen we nog wel met het openbaar vervoer naar het werk als bussen en treinen maar voor minder dan de helft gevuld mogen zijn. Stappen we dan massaal op de (elektrische) fiets of toch weer in de auto en worden de files nog langer dan voorheen. Is de motorfiets een goed alternatief voor woon-werkverkeer en dan denk ik met name aan de driewieler die met een autorijbewijs (B) gereden mag worden?

Vragen waar in de zeer nabije toekomst antwoorden op moeten komen, want anders is het medicijn (social distancing en 1,5-meter samenleving) erger dan de kwaal. Ik weet daar zo gauw geen oplossing voor, maar mijn expertise ligt ook ergens anders.

Hans van Sunder
Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com