Vijf hardnekkige mythes over ransomware gekraakt

0
344

GOOI – Een anonieme hacker die uw netwerk binnendringt en uw hele systeem blokkeert met ransomware. Een schrikbeeld voor u als ondernemer. Het is niet alleen een eng idee dat iemand uw digitale toegang kraakt. Een cybercrimineel loopt ook nog eens door uw digitale zaak, en zet die brutaal op slot.

Deze vorm van cybercrime dwingt steeds meer ondernemers te betalen, maar heeft voor velen iets ongrijpbaars. Wij kraken hier de 5 grootste mythes over ransomware.

Ik ben toevallig slachtoffer van een amateurhacker
Het beeld van de amateurhacker die vanuit zijn zolderkamertje als hobby lukraak toegangscodes kraakt, past niet bij ransomware. Internationale bendes specialiseren zich in het verzamelen van uitgelekte gebruikersnamen en wachtwoorden. Deze criminelen verhandelen deze gekraakte toegangscodes weer met andere bendes die vervolgens inbreken en digitale gijzelingen op touw zetten.

Hackers richten zich vooral op grote bedrijven
‘Bij mij als kleiner bedrijf valt niet zo veel te halen.’ Veel MKB-bedrijven hebben het idee dat ransomware of gijzelsoftware niet iets is dat hen zal raken. Uit cijfers van de politie blijkt dat niet te kloppen. Volgens een onderzoek van het Ponemon Institute was in 2019 meer dan de helft van de mkb-bedrijven in de Benelux slachtoffer van cybercriminaliteit. Ook kleinere bedrijven kunnen dus te maken krijgen met een aanval op hun netwerk.

Als ik losgeld betaal heb ik mijn data weer veilig terug
Vaak moeten slachtoffers van een ransomware-aanval betalen in cryptocurrency zoals bitcoins. Niet gemakkelijk om de rug recht te houden als een onbekende u digitaal gijzelt en uw hele systeem op slot zet. Maar als u betaalt, bent u er niet zeker van dat de hacker u met rust zal laten. De crimineel kan extra voorwaarden stellen of na een tijdje weer terugkomen. Advies van Fraudehelpdesk is, ondanks deze acute stress, om geen losgeld te betalen. Bovendien beloont u met betaling de criminele activiteiten, en zullen ze deze bij succes voortzetten.

Ik kan beter aan niemand vertellen dat ik slachtoffer ben
Slachtoffers van ransomware kunnen last hebben van een gevoel van schaamte. U wilt liever niet aan anderen vertellen dat uw systeem gekraakt is door een hacker die u digitaal onder schot houdt. De crimineel maakt van dit gevoel gebruik en biedt u persoonlijk ‘de enige oplossing’, als u maar snel losgeld betaalt. Bevrijd uzelf van dit beklemmende gevoel door deze situatie met anderen te delen. Er zijn naast uw eigen IT-dienstverleners ook anderen waar u informatie en advies kunt inwinnen. De Fraudehelpdesk adviseert gedupeerden van fraude en verwijst naar instanties die verder kunnen helpen. Als u slachtoffer bent van cybercrime, doe dan aangifte bij de politie.

Ik kan als kleine zelfstandige niks uitrichten tegen ransomware
Opsporingsdiensten en IT-bedrijven zoeken steeds naar methodes om nieuw ontdekte ransomware uit te schakelen. Ook al is uw onderneming misschien klein, u bent niet weerloos als ransomware uw systeem blokkeert. .

Beter is nog om te voorkómen in plaats van te genezen. Belangrijk zijn het up-to-date houden van uw software en het consequent back-ups te maken.

Bron: KVK