Test Mercedes EQC 400 4MATIC

0
12

Test Mercedes EQC 400 4MATIC

Stille kracht

Bij de Duitse automerken heeft de elektrische auto tot voor kort, om het maar eufemistisch uit te drukken, niet de hoogste prioriteit gehad, maar ze zijn nu wel aan een inhaalslag begonnen. Zo heeft Mercedes het EQ-label gelanceerd en de eerste representant is de EQC.

Dat is niet een vanaf de tekentafel ontworpen stekkerauto, want hij gebruikt het platform van de ‘fossiele’ GLC en komt ook uit dezelfde fabriek in Bremen. Hij moest dus worden aangepast om plaats te maken voor de elektrische aandrijving (elektromotor voor- en achterin) en het accupakket.

Helaas is de Mercedes EQC dit jaar niet meer leverbaar. Dat wordt dus volgend jaar en dat betekent 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro en over de rest van het bedrag boven die 45.000 euro dus 22 procent. Ten opzichte van zijn concurrenten is hij best wel gunstig geprijsd met 80.995 euro. Prijs testauto: 90.919 euro.

Langer

Het belangrijkste verschil met de GLC is dat de EQC ruim een decimeter langer is. Dat heeft deels te maken met het frame dat om de elektromotor voorin is gebouwd als kreukelzone. De EQC ziet er niet radicaal anders uit dan de GLC. Zo ontbreken uitlaten en is de neus net iets anders met een zwart paneel met daarin de koplampen en grille met aan de bovenkant een lichtstrook. Het is een lekker stoere auto met fraaie wielen.

Klasse

Het interieur van de EQC ziet er werkelijk schitterend uit, met materialen die passen bij het premium karakter van het merk en het model. Je komt veel bekende details tegen, die ook in de GLC terug te vinden zijn. En de EQC heeft natuurlijk een digitaal instrumentarium. Het is vrij smal en langgerekt over meer dan helft van het dashboard. Het beeld is helder en je kunt de lay-out van het scherm op verschillende manieren indelen.
Achter het stuur zitten twee flippers. Niet om mee te schakelen, want de EQC heeft geen transmissie, maar om de mate van afremmen in te stellen.
De stoelen (elektrisch verstelbaar) zitten voortreffelijk en de ruimte voor- en achterin is prima. De bagageruimte is maar een fractie kleiner dan van de GLC (500 tegen 550 liter). Uiteraard kan de achterbank in delen neergeklapt worden (1.460 liter).

Serene rust

De EQC heeft niet één, maar twee elektromotoren. Een op de voor- en één op de achteras. Samen goed voor 300 kW/408 pk en maar liefst 760 Nm (!) koppel. Dat is maar goed ook, want met bijna 2,5 ton is de EQC niet bepaald een lichtgewicht. Toch zorgen beide elektromotoren voor een rappe sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 5,1 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 180 km/uur.
In de meeste situaties wordt de EQC door de motor voorin aangedreven. Wil je extra acceleratie dan wordt de e-motor achterin om assistentie gevraagd en word je, zoals bij een echte sportauto, gekatapulteerd! Bijkomend voordeel is dat je dan beschikt over vierwielaandrijving, dus extra grip.
Er heerst een serene rust in de EQC. Een elektromotor hoor je niet en dan bestaat het risico dat wind- en bandengeruis teveel op de voorgrond treedt. Zo niet in de EQC, wat een weelde!

Hoe ver?

Met een accupakket van 80 kWh komt de EQC volgens de nieuwe WLTP-meting 417 kilometer ver. Toen ik de auto bij de importeur ophaalde (volgeladen batterijen) was de actieradius 353 kilometer. En dat bleek goed te kloppen, ook als je flink veel op de snelweg rijdt. Hoe ver je komt is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, zoals rijstijl, buitentemperatuur en de wegen waarop gereden wordt. Met 130 km/uur op de snelweg loopt de accu sneller leeg dan met 80 op een binnenweg.
Ook kun je de mate van remgeneratie (opwekken van stroom door af te remmen) met flippers achter het stuur instellen en er is zelfs een automatische stand, waarbij de EQC rekening houdt met tal van factoren.
Opladen bij een laadpunt bij mij in de straat duurde ongeveer een halve dag (7 kWh). Gewoon thuis aan het stroomnet (2 kWh) duurt het maar liefst 40 uur om de lage batterijen weer helemaal op te laden.

Schuren

De EQC is een heerlijk comfortabele SUV. Je voelt dat hij zwaar is en dat manifesteert zich soms als je te snel een drempel neemt. Dan wil de voorspoiler nog wel eens over de stenen schuren. Voor heeft de EQC een gewone en achter luchtvering. Los van drempels worden de meeste oneffenheden goede opgevangen. In bochten helt de carrosserie een beetje over en is de EQC onderstuurd. De remmen zijn uitstekend en de batterij veiligheidsvoorzieningen is enorm.

Conclusie

De Mercedes EQC heeft met geduchte concurrenten te maken en hij weet zich goed te weren. Het is niet de meest geavanceerde EV in dit segment, want fase 3 laden zit er nog niet in. Wel is de EQC een ongelofelijk stille en comfortabele elektrische SUV met voldoend

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here