Rijden met MINI Electric Yours

0
693

Milieu-MINI

Een echte autokenner heeft maar één blik nodig. Er mag dan rechts achterop Cooper S staan, maar links zie je ook een geel symbooltje met een stekker. Die vind je ook op de bijna dichte grille. Ik heb gereden met de MINI Electric.

Dat Cooper S (de S overigens in het geel en niet in rood) achterop is niet zo heel gek, want de prestaties zijn indrukwekkend. Dan heb ik het over de acceleratie, maar niet over de topsnelheid. Ook is de actieradius beperkt. Dat is een bewuste keuze.

De MINI Electric is te koop vanaf 34.900 euro. Dat is ruim twee mille minder dan de reguliere Mini Cooper S. Ik heb gereden met de duurste versie: de Yours. Die kost 42.900 euro en blijft dus onder de 45.000 euro om in aanmerking te komen voor een fiscale bijtelling van 8 procent.

Hoger

Een kenner ziet dus al snel de verschillen met de gewone MINI Cooper S. Het gaat dan om de gele stekkerlogo’s op voor- en achterzijde en net voor de portieren, de gele in plaats van rode S achter Cooper en de zo goed als dichte grille. Maar wat veel lastiger is te zien, is dat de Electric bijna twee centimeter hoger boven de weg staat. Dit om plaats te bieden aan de batterijen. Voor de rest ziet de MINI Electric er net zo sportief uit als een Cooper S.

Niet inleveren

Een reden om het accupakket niet te groot te maken is ruimte. De MINI is toch al niet echt groot van binnen. Achter mij (1,90 meter) kan er niemand zitten, dus de stoelen moeten echt een stukje naar voren om enige bewegingsvrijheid op de achterbank te creëren. De bagageruimte heeft niet onder het accupakket, dat in T-vorm tussen de stoelen en onder de achterbank is gemonteerd, geleden. Die blijft 211 tot maximaal 731 liter groot.
Gebleven is het grote ronde infotainmentsysteem, waarvan de kleur van de rand verandert van rood, in geel en groen, afhankelijk van de rijmodus (Sport, Mid, Green en Green+). Achter het stuur geen analoog ‘klokkenspel’, maar een compact digitaal instrumentarium. De startknop is ook hier geel en niet rood.

Raket

In de sportstand weet je niet wat je overkomt. Dankzij de 135 kW/184 pk en 270 Nm leverende elektromotor schiet de elektrische MINI er als een raket vandoor. De acceleratie (0-100 km/uur in 7,3 seconden) is indrukwekkend, het motorgeluid afwezig. De topsnelheid is beperkt tot 150 km/uur. Boven de 100 hoor je wat windgeruis en ook de banden zijn niet helemaal geluidvrij. Normaal zouden die geluiden overstemd worden door de motor.
Het officiële rijbereik volgens WLTP is 235 kilometer. Na heel veel kilometers op de snelweg gaf de meter bij mij bij volle accu’s een actieradius van 168 kilometer aan. De oplaadtijd is afhankelijk van de manier van opladen. Hij heeft 32,6 kWh aan boord.
Met een knop op het dashboard kun je de mate van afremmen en het terugwinnen van stroom zelf regelen. Je kunt het zo afstellen dat je met één pedaal (One Pedal Driving) kunt rijden en zelf niet meer hoeft te remmen.

Kart

De MINI Electric is 145 kilo zwaarder dan de reguliere MINI Cooper S. Dat verschil is gelukkig niet zo groot en daar merk je ook heel weinig van. Ook hij gedraagt zich als en kart. Je kunt hem haaks een bocht omgooien en dan geeft hij geen krimp. Het zwaartepunt ligt zelfs lager dan bij een Cooper S. Bovendien is de besturing heel scherp en communicatief. Dat One Pedal Driving is even wennen, maar naar verloop van tijd ga je het alleen maar meer waarderen.