Rijden met BMW X3 xDrive30e

0
734

Tel uit je winst!

Plug-in hybrides zijn rijzende sterren in ons land, niet in de laatste plaats omdat ze door hun geringe CO2-uitstoot minder belast (BPM) worden. Neem de nieuwe BMW X3 xDrive30e plug-in hybride. Die is bijna tien mille goedkoper dan de vergelijkbare X3 xDrive30iA! Tel uit je winst!

Die winst wordt nog groter als je iedere keer trouw het lege accupakket oplaadt en je teveel op de snelweg rijdt. Nu we het toch over geld hebben. De standaard BMW X3 xDrive30e kost 62.306 euro. Prijs geteste uitvoering: 84.752,78 euro.

De X3 plug-in ziet er niet heel anders uit dan een versie met een benzine- of dieselmotor. Hij heeft twee tankopeningen. Links voorin die voor de stroom en rechtsachter voor de benzine.

Mooi rood

Het interieur van mijn testauto ziet er bijzonder uit met zijn prachtige zwart/rode leren bekleding. Het dashboard is strak en zakelijk, met midden op een langgerekt touchscreen. Het iDrive systeem met de forse draaiknop op de middenconsole heeft een simpele bediening. Kozen meer merken hier maar voor.
De derde generatie X3 is groter dan zijn voorganger en dat merk je op de achterbank, waar ik met mijn 1,90 meter redelijk goed kan zitten. Wel moet je wat laadruimte inleveren. De plug-in X3 heeft 450 tot 1.500 liter laadvolume en bij de reguliere X3 is dat in beide gevallen 100 liter meer. De laadkabels liggen keurig verpakt in tasjes los in de laadbak.

Niets mis mee

De X3 xDrive30e is de derde SAV van BMW met plug-in hybride aandrijving. Onder de motorkap werken de 2.0-liter viercilinder turbobenzine uit de 20i en een elektromotor, die in de 8-traps Steptronic automaat geïntegreerd is, samen. De benzinemotor is goed voor 135 kW/184 pk en 300 Nm en de elektromotor levert 80 kW/109 pk en 265 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 215 kW/292 pk en 420 Nm. Meer dan bij de 30i. Dat levert een sprint van 0 naar 100 km/uur op in slechts 6,3 seconden en een topsnelheid die is afgetopt op 210 km/uur op. Helemaal niets mis mee, als je je bedenkt dat de 30e bijna 250 kilo zwaarder is dan de 30i.

Slim samenspel

Dit komt natuurlijk door de extra elektromotor en het lithium-ion accupakket. Dat levert 10,8 kWh. Ook in volledig elektrische rijmodus kan met vierwielaandrijving gereden worden. Het brandstofverbruik varieert van 2,1 tot 2,4 l/100 km (1 op 47,6 tot 1 op 41,7), maar in de praktijk zal dit zelden gehaald worden. Zeker niet als je veel op de snelweg rijdt. Maar juist op korte trajecten kun je heel lang emissieloos rijden. BMW geeft een actieradius van 51 tot 55 kilometer op, maar tijdens de testweek wisselde het rijbereik van 38 tot 45 kilometer. Helaas werkte de laadpas na één keer laden niet meer, dus op locatie opladen was er helaas niet (meer) bij. Het verbruik kwam daardoor uit op 1 op 18,5. Dat is zo slecht nog niet.

Bovenste beste

Ondanks dat extra gewicht rijdt deze plug-in X3 als de bovenste beste. Hij heeft best wel een laag zwaartepunt en is heel sportief te rijden. Stuurt scherp en met veel gevoel. De forse 21-inch wielen zorgen voor nog wat extra grip, maar ook iets minder veercomfort. Naast verschillende rijmodi, waarbij je het verschil heel goed voelt, is de 30e natuurlijk ook in bijvoorbeeld MAX eDrive (tot 135/uur) of Auto eDrive (tot 110 km/uur) puur elektrisch te rijden. In de stand Battery Control komt de capaciteit van de batterijen niet onder een vooraf ingesteld niveau. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor verloopt onmerkbaar en mede daardoor is de X3 een echte, sportieve BMW.