Luchtfietserij

0
530

Luchtfietserij ?

Dat onze hoofdstad een links college van B&W heeft, wordt zeker in mobiliteitskwesties steeds duidelijker. Zo zijn de parkeertarieven flink verhoogd en nu is bedacht dat in 2030 in Amsterdam alleen nog maar emissievrije (elektrische) auto’s rond mogen rijden. Die op benzine of diesel mogen er dan niet meer in.

Hoe realistisch is dit ambitieuze streven, verwoord door Sharon Dijksma, wethouder van verkeer en vervoer in het ‘Actieplan Schone Lucht’? Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben er ook helemaal voor dat we in een zo’n gezond mogelijk omgeving kunnen wonen met schone lucht, maar aan luchtfietserij hebben we niets.

RAI Vereniging, die de autobranche in ons land vertegenwoordigt, is mordicus tegen en noemt het Amsterdamse streven een bizar plan, dat buiten alle realiteit staat en onhaalbaar is. Uit die hoek mag vooralsnog dus geen medewerking worden verwacht. Ook lijkt het plan in strijd met het kabinetsbeleid. Dat zijn al twee hobbels die genomen moeten worden.

Maar er zijn er nog veel meer. Zo zal het aantal laadpalen sterk uitgebreid moeten worden. Nu telt Amsterdam ongeveer 3.000 publieke laadpunten. In 2025 zullen dat er tussen de 16.000 en 23.000 moeten zijn. Ook kan een koper van een elektrische auto bij de gemeente aankloppen voor een laadpaal in de buurt en heeft voorrang bij het verkrijgen van een parkeervergunning. Hoe dat zal uitpakken laat zich raden in een stad waar al een chronisch te kort aan parkeerplekken is.

Dat elektrische auto’s in de nabije toekomst steeds goedkoper (of lees minder duur) zullen worden, is evident. Er komt zelfs een moment dat deze goedkoper zullen zijn dan een benzineauto. Maar dan nog is een elektrische auto voor veel mensen, ook in Amsterdam, een brug te ver. Die kunnen zich zo’n stekkerauto gewoon niet permitteren, ook al is het een occasion. Dan moeten die er overigens wel zijn, want het aanbod gebruikte stekkerauto’s zal de komende jaren klein blijven.

Dat we iets moeten doen aan een gezond leefklimaat is duidelijk. Daar zullen we alle middelen voor in moeten zetten. Maar het is ook zaak dat er voldoende draagvlak voor is. Het is dan verstandig om een realistisch plan uit te werken, waarin iedereen – ook de autolobby – zich kan vinden. Anders heeft het weinig kans van slagen.

Hans van Sunder
Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com